"Kloden kalder på kommercielle aktivister"
Er du klar til apokalypsen? Vi spurgte Nicoline Olesen, corporate activist og partner i konsulentvirksomheden MäRK.
Verden er i skred, på vej et sted hen, hvor det ikke er godt for os. Vi fornemmer det, og vi er nødt til at handle, før det ender i katastrofer, epidemier, krige eller uoverskuelige migrationer, som vil ændre kloden for altid.
Katastrofen lurer lige rundt om hjørnet, hvis vi ikke ændrer noget.
Miljøet og klimaet er åbenlyse indsatsområder, hvor vi ikke bare kan lukke øjnene og tænke, at det må de andre tage sig af. Jeg er partner i konsulentvirksomheden MäRK, hvor vi ikke kun taler med flotte ord, men gør noget.
Ansvarlig chokolade og tøj
Vi samarbejder med de virksomheder, der prioriterer at bruge deres forretning til at skabe en positiv
social eller miljømæssig forskel. Det er fint nok som individ, NGO eller stat at støtte med kroner og engagement til udviklingsprojekter, men virksomheder kan noget mere. De er vant til at lede og drive noget frem til blivende forandringer.
Tag for eksempel den hollandske chokoladeproducent Tony’s Chocolonely. De har ikke kun startet
virksomheden for at lave god chokolade, men først og fremmest for at komme børneslaveri til livs – ikke bare i deres egen produktion – men på verdensplan.
Det er en virksomhed, som ikke kun arbejder for at blive bedst i verden, men bedst for verden.
Eller outdoor-tøjproducenten Patagonia, som bruger forretningen til at inspirere og implementere løsninger på miljøkrisen. De er kendt som en aktivistvirksomhed, der blandt andet giver én procent af deres overskud til miljøorganisationer, har indrettet butikker som ‘communitycentre’ og tilbyder deres ansatte at komme på aktivistkurser.
Når virksomheder stiller krav og påvirker, bliver det mærkbart.
Unge giver tro på fremtiden
Det er den slags ansvar og gåpåmod, som verden kalder på. Kloden har brug for det. Når virksomheder stiller krav og påvirker, bliver det mærkbart.
Menneskeheden har overlevet i mange tusinde år, nu skal vi tage fat og sikre, at det fortsat sker. Jeg frygter, hvis vi ikke stopper op, at vi mister blikket for hinanden både lokalt og globalt.
Det opmuntrer mig, at især de yngre generationer i stigende grad ønsker at gøre en forskel i verden. De spørger, hvad er meningen med det hele? Man kan sige, smagen af chokolade er for dem ikke kun produktets nuancer og finhed, de smager på hele fortællingen og rammen, det er blevet til i.
Det får mig til at se lyst på fremtiden trods alt.