Pinse er kirkens tredje store højtid efter jul og påske. Ordet pinse kommer af det græske ord pentekoste. Det betyder den halvtredsindstyvende og refererer til, at pinsen falder 50 dage efter påske.
Første pinsedag falder altid på en søndag. Derefter kommer 2. pinsedag, som er mandagen lige efter.
Pinsen er helt centralt for den kristne kirkes begyndelse. Her fejrer vi, at Guds ånd, Helligånden, kom til verden og skabte tro, håb og fællesskab blandt mennesker på jorden.
Da Helligånden kom til disciplene, præcis 50 dage efter Jesus' opstandelse, blev de sendt ud i verden for at dele deres tro med alle. Som tegn på, at de havde fået Guds ånd, begyndte de at tale og forstå alle sprog. Det blev begyndelsen på de første kristne fællesskaber, menigheder. Derfor kaldes pinsen også for kirkens fødselsdag.
Fortællingen om pinseunderet betyder, at Gud igen var til stede i verden. Ligesom Gud før var til stede i sin søn, Jesus, er Gud - som Faderen og Sønnen - det nu gennem ånden. Det fællesskab, der opstod omkring Jesus, da han levede på jorden, døde og opstod, skulle nu udbredes til hele verden.
Oprindeligt er pinsen en jødisk fest, der markerer den jødiske påskes afslutning og minder om den pagt, Moses indgik på Sinaibjerget, hvor han fik lovens tavler. Den jødiske pinsefest er samtidig en høstfest, som blev fejret med valfart til Jerusalem. Derfor var der altid jøder fra mange folkeslag i Jerusalem til pinse. Kirken har overtaget festen, og givet den sit eget indhold, nemlig fejringen af Helligåndens komme til verden.
Helligånden, som vi fejrer i pinsen, kan være svær at forstå. Den kan nemlig ikke ses, men skal mærkes. Helligånden er en del af treenigheden, som vi nævner i Trosbekendelsen når vi taler om Faderen, Sønnen og Helligånden. Det er derfor ikke en fysisk person.
Helligånden forstås bedst som Guds enorme kraft, som skaber tro og håb i mennesket, og som binder mennesker sammen i fællesskaber. Gennem Helligånden er Gud til stede blandt mennesker.
Helligånden er ligesom vinden og åndedrættet usynlig, men afgørende for menneskets liv.
Og fordi Helligånden er usynlig, taler vi ofte om den i billedsprog.
De mest almindelige symboler på Helligånden er duen, ilden og vinden.
Helligånden er Guds usynlige nærvær. Derfor taler vi ofte om den i billedsprog og symboler. De tre mest almindelige symboler på Helligånden er duen, ilden og vinden.
N.F.S. Grundtvig kaldes for pinsens salmedigter, og i Danmark er der mange, der forbinder pinsen med netop Grundtvig. Han mente, at pinsen var årets absolut vigtigste højtid, fordi den var et symbol på sommer, paradis og Helligånden.
Grundtvig var kendt for at binde kristendommen sammen med naturbilleder. Det gælder også i en af hans allermest populære pinsesalmer 'I al sin glans nu stråler solen', der handler om Helligånden og den tid, vi går i møde. Grundtvig sammenligner nemlig Helligånden med sommerens komme i den danske natur.
Pinsen kan være sværere at forholde sig til end jul og påske, fordi Helligånden ikke er en fysisk person. For at gøre pinsens budskab lettere tilgængeligt, brugte Grundtvig derfor pinsens kendetegn som Guds ånd, livsoplysning og menighedens fælleskab i sine salmer.
Og deraf blev Grundtvig kendt som pinsens salmedigter.
'I al sin glans nu stråler solen' er skrevet af Grundtvig og har stort set været en fast pinsesalme i de danske kirker, siden han forfattede den 1843 og atter i 1853.
Pinsen har ikke på samme måde dramatiske bibelske beretninger, som jul og påske har det. Helligåndens komme til disciplene beskrives med tunger af ild og en ny evne til at tale og forstå mennesker af anden baggrund.
Pinseberetningen er altså ikke så konkret, men kan forstås på mange måder. Derfor spiller poesien og billedsproget en vigtig rolle for pinsefejringen.
I Lukasevangeliet kan vi læse, at Jesus, før han blev løftet op til himlen, lovede disciplene, at de også skulle få kraften fra det høje, Helligånden. De skulle i Jerusalem vente på, at Helligånden kom til dem. Derefter ville de være parate til at begynde deres mission. Disciplene blev udrustet med ånden og sendt ud i hele verden for at vidne Jesus Kristus.
Apostlenes Gerninger fortsætter beretningen og fortæller, hvordan Helligånden ti dage efter Jesus' himmelfart kommer til apostlene, der var samlet i Jerusalem. På forunderlig vis blev de i stand til at forstå og tale alle sprog. Derefter gik de ud i verden for at forkynde budskabet om Jesus Kristus.
Læs pinseberetningen (Apostlenes Gerninger 2,1-13) på Bibelselskabet.dk
Fisken blev den tidligste kirkes kendetegn. Det græske ord for fisk danner nemlig forbogstaverne for Jesus Kristus Guds søn, Frelser. Det fortælles, at de første kristne under de romerske kejseres forfølgelser tegnede fiskesymbolet på de huse, hvor de mødtes til gudstjeneste om søndagen.
I pinsen fejrer vi Helligåndens komme og kirkens fødselsdag. Det gør fisken til en oplagt spise netop i pinsen.
At spise fisk netop til pinse er dog en ny dansk tradition. I 1999 gik daværende biskop over Roskilde Stift, Jan Lindhardt, sammen med Foreningen Fiskebranchen, om at markedsføre fisken som danskernes pinsespise.
- Danskerne tænker og tror med maven, sagde han og pegede på risikoen for, at pinsen blev madløs og glemt, mens alle andre højtider har deres madtraditioner.
Når foråret for alvor har fået fat, holder mange kirker en gudstjeneste ude under åben himmel. Og særligt 2. pinsedag skifter mange stearinlys og bænke ud med solskin og skovbund.
Gudstjenesten forløber som regel på samme måde som altid, men de anderledes rammer gør det alligevel til en anden oplevelse at være med. Det kræver også flere praktiske forberedelser at holde gudstjenesten i det fri, og derfor samarbejder kirkerne ofte med hinanden og med lokale foreninger, musikere og frivillige om gudstjenesten.