Valget er det væsentligste dramaturgiske element i filmkunsten. Enhver fremadskridende handling er afhængig af, at filmens figurer bliver sat i situationer, hvor de er nødt til at foretage valg. Indviklede valg, præget af tvivl, som kan få ultimative konsekvenser.
Som filminstruktør og producent har jeg siddet i utallige manuskriptmøder, hvor vi udvikler historier og skruer komplekse handlinger sammen. Hver eneste gang, uden undtagelse, udkæmper der sig kreative kampe, når de store spørgsmål bliver stillet: Hvad er hun i tvivl om? Og kort efter i en anden scene, hvor hovedrollen er på vej mod selvdestruktion: Hvorfor gør han det?
Vi udfordrer konstant hinanden på figurernes valg og bevæggrunde, for vi ved, at når vi har styr på de to ting, så har vi kernen til, at publikum i sidste ende forstår filmen. Det kræver menneskelig indsigt at finde dilemmaer og valg, som giver publikum mulighed for at finde inspiration og forklaringer på kompleksiteter i deres verden. Jeg leder altid efter film, som beskriver enten nære menneskelige valg eller som tør udfordre filmmediet med grænsesøgende historier.