Fortsæt til hovedindholdet

Konfirmander og fremtiden: Den er her ikke endnu

Ressourcebank
Af sognepræst Stine-Helene Riedel

Egentlig er det næsten for meget at skulle tale om fremtiden med konfirmanderne. De står dagligt på tærsklen af krav om, at de skal kende og knokle for deres fremtid. Skal de tage et år på efterskole eller gå direkte i gymnasiet? Hvilken studieretning skal de i så fald vælge – og er det at læse overhovedet noget for dem?

De mange spørgsmål overstiger bekymringen for den store dags krav og trosbekendelsen som udenadslære. Der er klimakriser og nu også krig lige om hjørnet. Men som 2022-nummeret af folk&kirke viser, så er fremtiden her endnu ikke, heller ikke selvom film, frygt og forstyrrelserne er. Og det er der god grund til at tale med dem om. Læs magasinet med dem, og se Disney Pixar-filmen Sjæl.

Filmen rummer virkelig mange af de samme temaer, som går igen i magasinet. Det er en film, man kan blive genfortryllet af, den handler om drømme, valg og muligheder. Og den fortæller os, at hvor der er mennesker, er der håb.

Materialer:

  • Papir og kuglepenne
  • Magasinet folk og kirke i klassesæt – filmen ’Sjæl’ fra Disney Pixar
  • Print af alle artiklerne: Hvad tænker en biskop om fremtiden
  • Varighed: 2 eller 3 x 2 lektioner.

 

Lektion 1+2:

Hvad gør mig til mig?

Spørgsmål før film, der besvares individuelt på skrift og med navn (så kan de få den igen næste gang):

  • Hvad gør dig til dig?
  • Har du allerede nu noget bestemt, du gerne vil nå i dit liv?
  • Hvordan bliver dine mål i livet påvirket af, hvad andre mener – fx venner, forældre, skolen?

 

Hvad gør dig til dig?

Metodik: Hvor står du? Underviseren læser nedenstående udsagn op. De, der er enige i A, stiller sig til højre side, og de, der er enige i B, stiller sig til venstre. Få et par af konfirmanderne fra hver gruppe til at begrunde og uddybe, hvorfor de står som de står.

A: Jeg vælger selv mit køn.

B. Mit køn er givet/formet af andre.              

A: jeg vælger selv mine forældre.

B: Mine forældre er givet/formet af/bestemt af andre.

 

Fortsæt med flere valg som

  • din skole
  • dine fritidsinteresser
  • dit tøj
  • den musik, du lytter til
  • dit humør
  • dine tanker
  • dine drømme
  • din fremtid

 

Sæt overskrift på fremtiden

Magasinet folk&kirke deles ud, og konfirmanderne får nu til opgave at bladre det igennem to og to med fokus på overskrifterne. De skal nu i gruppen vælge tre overskrifter, som kan sige noget om, hvad gruppen finder vigtigt for dem i fremtiden. Præsten skal naturligvis have gjort sig samme tanker inden lektionen. Mine ville være:

Skriv overskrifterne ned på et andet stykke papir med navne på.

Se filmen ’Sjæl’ indtil minuttal 1.09.20 – kan også i tidsnød afbrydes 55.21

Tak for i dag.

 

Lektion 3+4

Konfirmanderne får udleveret deres svar (ikke overskrifterne) fra sidst. Kigger på dem og overvejer, om de stadig er enige. Snak med sidemanden om det.

Se ’Sjæl’ færdig.

Læs højt fra 1. Mosebog (1,26-27, Bibelen 2020):

Gud sagde til sig selv: ”Lad os nu forme mennesket. Det skal ligne os, så det kan tage ansvar for fiskene i havet, fuglene i luften og dyrene på jorden.” Og Gud formede mennesket, så det lignede ham. Han skabte mennesket som mand og kvinde …

  • Hvordan forstår I menneskets overordnede livsmål ifølge 1 Mosebog, og hvordan handler det om vores fremtid?
  • Er det nødvendigt at have ét bestemt mål – én bestemt stor interesse, ligesom Joe – for at få et godt liv?

 

Hvad tænker en konfirmand om fremtiden?

I magasinet svarer alle biskopperne på de samme spørgsmål. Det er kun den lokale biskops klumme, der er med i det trykte magasin, men alle ti biskoppers svar ligger på folk&kirkes hjemmeside. Bed de konfirmander, som fandt overskrifter på fremtiden sammen, om at gå i samme gruppe igen og interviewe hinanden med samme spørgsmål, dog med et konfirmandtwist:

  • Er du bekymret for din egen og dine børns fremtid?
  • Hvad kan og skal vi gøre for at give den næste generation en god fremtid?
  • Hvis du skulle give et råd til dit fremtidige 30-årige jeg – hvad skulle det så være?

Find sammen i grupper a 4 og tal med hinanden om svaret. Se, om I sammen kan finde ud af, hvorfor det var, at 22’s livspas blev udfyldt.

Og hvad med konfirmandernes forældre?

Hvad med at lade dem tage livtag med de tre spørgsmål til biskopperne til en form for samtalesalon:

  • Er du bekymret for din egen og dine børns fremtid?
  • Hvad kan og skal vi gøre for at give næste generation en god fremtid?
  • Hvis du i dag kunne give et råd til dit 12-årige jeg, hvad skulle det så være?