Læreruddannelsen skal bl.a. klæde de studerende på til at få eleverne i folkeskolen til at turde tale om det svære i livet på baggrund af vores kristne kultur. Ingen går gennem livet uden at møde død og mørke, så hvordan kan vi blive bedre til at acceptere mørket som en del af livet? Og hvad gør mørket ved vores oplevelse af lyset? Med et temaarbejde om mørke kan man åbne for interessante samtaler om samspillet mellem lys og mørke, både det konkret fysiske og i overført betydning på baggrund af biblens tekster.
Mørke er i det hele taget vævet ind i vores daglige sprog på symbolsk vis i sproglige billeder som at se lys i mørke, at fare vild i mørke, at gå igennem mørke tider i livet etc., og det gør netop mørke velegnet at tale ud fra, når man skal prøve at forstå metaforen med bibelsk baggrund.
Formålet i læreruddannelsen er, at den studerende får kompetencer til at:
I nedenstående undervisningsforslag skal de studerende arbejde med temaet mørke vha. magasinet folk&kirke #10.
I ’Vejledning for faget kristendomskundskab i Folkeskolen’ opstilles de fire kompetenceområder for kristendomskundskab således, som det ses i de to cirkler.
Som modellen viser, er kompetenceområdet ”Livsfilosofi og etik” det centrale i faget, som de andre kompetencemål skal forholde sig til. Fælles Mål understreger dog, at alle kompetencemål skal forholde sig til hinanden, og at modellen kan ses som en spiral, hvor de fire kompetencemål griber ind i hinanden både i forløbene på de enkelte klassetrin og gennem hele skoleforløbet.
Her vil vi holde fokus på de bibelske fortællinger, som desværre i dag alt for ofte glemmes til fordel for fokus på livsfilosofiske temaer. Det kunne et tema som mørke let forfalde til. Men uden fast baggrund i kulturens baggrund og rødder mister man let fodfæste, og derfor er det afgørende vigtigt at fastholde de studerende på, at de skal kende og arbejde med bibelens tekster.
Man kan således med fordel begynde med de tekststeder og salmer om mørke, som jeg har foreslået.
Gads Bibelleksikon kan benyttes til den faglige læsning.
1. Hvad er det for almenmenneskelige tilværelsesspørgsmål, bibelteksterne handler om? Hvordan kan vi forstå livets mørkesider – sorg, psykisk og fysisk sygdom, menneskelig ondskab – i lyset af teksterne?
2. Hvorledes illustrerer tekststederne den kristne grundfortællings treklang (liv, død, genopstandelse)?
3. Hvordan er sammenhængen mellem tekststederne?
4. Hvordan kan man bruge salmerne til at illustrere sammenhængen mellem bibelen og teologi.