Som en del af bekendtgørelsen for faget dansk i folkeskolen skal eleverne stifte bekendtskab med forskellige genrer for derigennem at udvikle personlig og kulturel identitet. De skal lære at tilegne sig viden gennem forskellige tekster med de færdigheder og den indlevelsesevne det kræver. De skal udvikle egne meninger og lære at udtrykke sig gennem forskellige genrer.
I nedenstående undervisningsforslag skal eleverne arbejde med temaet valg vha. magasinet folk&kirke, og de skal arbejde med essaygenren.
Magasinet folk&kirke rummer korte og overskuelige artikler, der alle behandler forskellige perspektiver på det at træffe valg; herunder konsekvenser af valg, det at fejle, hvorfor det er svært at tage valg, hvad der styrer vores valg osv.
Der er god læring i at præsentere eleverne for tekster fra forskellige medier, og det valgte medie bør derfor præsenteres for eleverne eksplicit. Det vil gøre en verden af tekster tilgængelig for dem uden for skolekontekst, og det virker desuden positivt på motivationen, at teksterne er hentet i den ’virkelige verden’.
Da magasinet altid har ét tema som omdrejningspunkt, giver det mulighed for, at eleverne i forløbet selv kan vælge, hvilken artikel de vil gå i dybden med. Valgfriheden inden for fælles rammer kan være motiverende. Idet eleverne kan vælge mellem forskellige artikler, vil summen af den fælles viden blive større.
Varighed: 5 lektioner
Forløbets to første dele strækker sig over 3-4 lektioner, mens 3. del ”Skriv et essay” kan afvikles vidt forskelligt afhængigt af elevernes kendskab til genren og skolens lektiepolitik. Skriveopgaven kan evt. påbegyndes i en skolelektion og færdiggøres som lektie hjemme.
1. Fælles brainstorm på tavlen over ’Valg’
2. Førskriv
Eleverne skal skrive hver for sig. Øvelsen er på tid, og de skal skrive det, der falder dem ind. Blyanten/tastaturet må ikke være i ro. Overskrifter og spørgsmål er til inspiration, vælg nogle stykker:
3. Citater
Eleverne får nu i små grupper udleveret citater fra forskellige artikler i magasinet folk&kirke. Citaterne er klippet ud og ligger spredt på bordet. Eleverne skal vælge det citat, de synes er mest interessant. De behøver ikke at være enige i gruppen. Elevernes valg diskuteres fælles på klassen.
”Når man står med for mange valg og begynder at overtænke situationen, så kan man slet ikke handle” (s. 17)
”Der er stor forskel på, hvad man bruger fortrydelse til: at slå sig selv i hovedet eller til at blive klogere” (s. 21)
”Fortrydelse er et andet ord for at lære af sine fejl. Det er vigtigt for at lære sig selv at kende og indse, hvorfor det gik som det gik” (s. 22)
”Fejler vi aldrig, har vi ikke prøvet nok” (s. 25)
”Der er ikke noget, der er fuldstændig rigtigt og dermed ikke har konsekvenser” (s. 31)
”Jo højere pulsen er, jo dårligere er beslutningen” (s. 36)
Magasinet folk&kirke præsenteres for eleverne. Der bladres, og eleverne præsenteres for forskellige artikler i magasinet, fx ”For dyrenes skyld”, ”Den totale frihed er dårligt spildesign,” ”Fortrudt”, ”Det gode liv er et valg” og ”Det frie valg er en illusion”. De skal nu selv vælge en artikel, de har lyst til at læse.
Eleverne sættes i grupper, hvor de skal præsentere den valgte artikel: Hvem handler artiklen om? Hvad handler den om? Hvorfor har de valgt netop den artikel? Hvad mener de om emnet/vinklen?
Eleverne skal nu skrive et essay under temaet valg. De skal selv finde på en overskrift, ordet valg skal indgå, men må gerne være bøjet (fx
Jeg vælger, Har jeg et valg?, Valg og konsekvenser, At vælge …).
Eleverne kan hente inspiration til, hvordan man skriver et essay, her.