Bryllupshistorier
Overraskede gæsterne med vielse på stranden

Yvonne og Alex drømte om et romantisk og personligt bryllup, men kunne ikke se sig selv blive viet ved et traditionelt kirkebryllup. Derfor blev de viet på en strand, der har haft stor betydning for deres liv.

Parret ønskede at blive viet på stranden i Fjellerup, og det var ikke så besværligt at arrangere, som de først havde troet.

Mia Schmidt-Mikkelsen

Yvonne Feldskov og Alex Sand Frich havde inviteret familie og venner til deres fælles 60 års fødselsdagsfejring en lørdag i august.

Da gæsterne var ankommet, blev de budt på fødselsdagskaffe og kage på terrassen. Herefter fortalte Alex, at der skulle være underholdning på stranden en time senere, og at alle derfor skulle tage en stol under armen, når tiden nærmerede sig.

Da alteret blev sat op, og præsten klædte om, gik det dog op for gæsterne, at det ikke var helt almindelig underholdning, de skulle deltage i på stranden. I stedet overværede de, at Alex og Yvonne sagde ja til hinanden midt i den natur, der betyder så meget for dem begge.

Naturen blev mellemvejen

Både Yvonne og Alex havde været gift før og kunne af den grund ikke forestille sig et traditionelt kirkebryllup. De ville gerne finde en mellemvej mellem kirken og rådhuset, og derfor var det naturligt for dem at søge ud under himmelhvælvingen.

- Naturen betyder rigtig meget for os. Det er udenfor, at jeg har de store oplevelser i mit liv, fortæller Alex, der er biolog og stor fugleentusiast.

Højtidelige rammer under himlen

Alex og Yvonne undersøgte mulighederne for at blive viet på stranden i Fjellerup. Først og fremmest talte de med en præst om mulighederne for vielsen.

- Det var ikke så besværligt, som vi først havde troet. Det handlede mest af alt om, at der var ordentlige rammer for vielsen. Og så skulle vi også selv stå for at skabe et udendørs kirkerum med alter, kors og skamler til at knæle på, og så fandt vi selv musikere, der kunne spille de salmer, vi gerne ville synge, fortæller Yvonne.

Netop at få flyttet kirkerummet udenfor er noget, som parret har erfaret vigtigheden af.

- Først tænkte jeg på, hvad alt det skulle til for. Men da vi først stod der, under den blå himmel, og vi havde fået skabt nogle højtidelige rammer med alteret, musik og præst i præstekjole, så forstod jeg, hvor vigtigt det var, fortæller Alex.

Nærheden kan drukne i forventninger

Nogle af parrets venner har de senere år spurgt, om de snart skulle giftes, og derfor var der nogle af gæsterne, der havde luret på, om der måske skulle ske mere end bare fødselsdagsfejring.

Men det var bestemt ikke noget, som hverken Yvonne eller Alex havde fortalt nogen om.

- Vi synes, der kan være et enormt stort pres og høje forventninger til sådan et bryllup. Både som brudepar og som gæst. Og nærheden og hyggen kan så let drukne i de høje forventninger. Derfor var det vigtigt for os, at gæsterne ikke vidste noget, afslutter Yvonne.