Bryllupshistorier
600 gæster klappede Peter og Peter ud af kirken

Peter Rothgardt og Peter Borg skyndte sig at aflyse turen på rådhuset, da en ny lovændring gjorde det muligt at blive gift i kirken. 600 mennesker mødte op for at overvære brylluppet.

Peter Borg (tv) og Peter Rothgardt (th) blev viet i Århus Domkirke af daværende biskop Kjeld Holm. - Det var virkelig stort, at så mange mennesker accepterede, at homoseksuelle nu havde samme ret til at blive viet i kirken som alle andre, husker Peter Borg. Foto: Privat

Astrid Højbjerg

Når det onsdag den 15. juni er 10 år siden, at ægteskab mellem to af samme køn blev ligestillet med heteroseksuelle ægteskab, nærmer Peter Borg og Peter Rothgardts 10-års bryllupsdag sig også.

Parret blev viet den 11. august 2012, og dermed blev de det første homoseksuelle par viet i Århus Domkirke.

Aflyste turen på rådhuset

Parret havde egentlig booket tid til en borgerlig vielse på rådhuset, men da lovændringen trådte i kraft 15. juni, og det dermed blev muligt for Peter Borg og Peter Rothgardt at sige ja til hinanden i kirken, skyndte de sig at aflyse turen på rådhuset.

For dem var det nemlig et stort ønske at blive viet i kirken.

- Vi er vokset op med den danske folkekirke og føler et tilhørsforhold til den. Især jeg er glad for de ritualer, kirken rummer, og det betyder meget for os begge at holde fast i den kultur og de traditioner, der knytter sig til den, siger Peter Rothgardt.

Inviterede til glo-bryllup

Da kirkeklokkerne ringede over centrum af Århus, lå der på kirkebænkene 500 sanghæfter klar til eventuelle gæster.

Det viste sig dog hurtigt ikke at være nok.

Det havde nemlig været vigtigt for parret at være åbne om den historiske vielse, og derfor havde de i et interview sagt, at alle, der havde lyst til at overvære vielsen, var velkommen.

Og det var der rigtig mange østjyder, der gerne ville. Hele 600 mennesker dukkede op i kirken på Peter og Peters store dag.

- Det betød utrolig meget, for det var jo et udtryk for en accept af, at nu var ægteskab ligestillet uanset køn. Det vidnede om, at det ikke kun var for os, at dagen var betydningsfuld. At det var historisk og vigtigt for mange, husker Peter Rothgardt.

Ja-hat og kærlighed

Da parret var blevet viet og skulle gå ned af kirkegulvet, begyndte de 600 fremmødte spontant at klappe, og det gjorde stort indtryk på brudeparret:

- Det giver os stadig kuldegysninger at tænke tilbage på. Det var virkelig stort, at så mange mennesker ikke bare stiltiende accepterede, at homoseksuelle nu havde samme ret til at blive viet i kirken som alle andre, husker Peter Borg.

- Kirken emmede af ja-hat og kærlighed. Følelsen af, at ’du er god nok’ og ’der er ikke noget galt med mig’ var overalt. Hvis man gik med en følelse af, at der kunne være noget galt med mig, så forsvandt tvivlen den dag, tilføjer Peter Rothgardt.