Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene. Den, der er daglejer og ikke er hyrde og ikke selv ejer fårene, ser ulven komme og lader fårene i stikken og flygter, og ulven går på rov iblandt dem og jager dem fra hinanden; for han er daglejer og er ligeglad med fårene.
Jeg er den gode hyrde. Jeg kender mine får, og mine får kender mig, ligesom Faderen kender mig, og jeg kender Faderen; og jeg sætter mit liv til for fårene. Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde.
Johannes Evangeliet kapitel 10 vers 11-16
arbejdede med både maleri og skulptur i 1960erne, men fra 1979 næsten udelukkende med skulptur. Springvandet Dialog fra 1973 viser 2 kubistisk inspirerede troldehoveder, der sprøjter vand på hinanden. Senere i 70erne udførte hun store mennesketorsoer og fremstillinger af slagtede dyr og dyrekranier. Disse temaer med udgangspunkt i det klassiske eller det biologiske er fortsat i undersøgelsen af overfladen i dyreskelettets struktur eller i mosefund.
Denne søgen efter indre sammenhænge mellem det fortidige og det nuværende, mellem liv og død ses tillige i Pompei-skulpturerne, der består af stivnede fragmenter af menneskekroppe, gengivet i et abstrakt formsprog. Den æstetiske gengivelse blandes med den følelsesmæssige oplevelse ikke alene af arkæologiske fund i Pompei, men i lige så høj grad af samtidens skjulte og pludseligt opståede farer.
Efter studieophold i Rom i 1989 ses en fascination af det mytologiske. Den antikke Nikefigur gives nyt liv i en enkel og stram opfattelse af draperier og vingeformer, der fremhæver stelen som strukturelement. Draperimotivet ses igen i hendes store vandkunst til Koldinghus Slot, her som en hovedløs Fortuna-skikkelse med et overflødighedshorn over skuldrene, symbolet på lykkens milde gaver. Figuren står imidlertid på en kugle, der understreger det ustabile og flygtige i lykken. Hun har tillige udført flere portrætbuster, som forener portrætligheden med en stram form.
Præst og kunstanmelder Troels Laursen tager os med til forstæder, små byer og alternative kirkerum i fængsler, hospicer og hospitaler, der alle gemmer på kirkekunst. Værker, som kan fortælle historien om, at Glæden - findes mange steder.
Klik på filmen, hvis du vil se en kort introduktion til serien.