Utraditionel undervisning populær hos elever og lærere
Lærerne er glade for, at Folkekirkens Skoletjeneste tilbyder undervisningsforløb, der formidler fremfor at forkynde
Helene Overgaard Krüger
Få besøg af en billedkunstner, tegn dyr til Noahs ark eller få en rundvisning i den lokale kirke. Det er bare nogle af de muligheder, der lægges op til i de undervisningsforløb, som landets kristendomslærere kan bruge kvit og frit. Den utraditionelle tilgang til faget er en af flere grunde til, at mange lærere vælger at bruge undervisningsforløbene fra Folkekirkens Skoletjeneste, både i kristendom og tværfaglige forløb. Det viser en helt ny undersøgelse, der er udarbejdet af lektorerne Irene Larsen og Peter Green Sørensen fra Professionshøjskolen Metropol.
Flere lærere nævner, at de godt kan lide at bruge skoletjenestens materiale, fordi det oplyser uden at forkynde.
- Jeg synes, det er ret nuanceret, det materiale man får fra Folkekirkens Skoletjeneste, siger en af lærerne i undersøgelsen.
Læs mere om Folkekirkens Skoletjeneste
Samspil med folkeskolereformen
Samtidig spiller undervisningsforløbene godt sammen med den nye folkeskolereform, som lægger op til et større samarbejde mellem skolen og lokalsamfundet. I Folkeskolereformens nye bestemmelser står der nemlig, at folkeskolen skal være en åben skole, ”der inddrager sin omverden. Det kan være lokalsamfundet, musikskolerne, erhvervslivet, idrætsforeningerne, det lokale Røde Kors, virksomheder eller bymuseet." Der står også, at skolen skal bruge understøttende undervisning, som er læringsaktiviteter, der ligger ud over folkeskolens faste fag og emner og skal understøtte den faglige undervisning eller styrke eleverne personligt.
I undersøgelsen fortæller en gruppe elever da også, at de lærte mere af skoletjenestens undervisningsforløb end traditionel undervisning med lærebog og opgaver.
Skoletjeneste som andre institutioner
Folkekirkens Skoletjeneste er ikke den eneste skoletjeneste, lærerne kan bruge. Efterhånden har mange teatre, kunst- og lokalmuseer, naturcentre, zoologiske haver og andre kultur- og vidensinstitutioner også skoletjenester. Fælles for alle skoletjenesterne er, at de har som overordnet mål at sikre kvalitet i undervisningen inden for hver deres fagområde.
- Jeg tror ikke, at nogen af os vil se på folkekirkens materiale med andre øjne end alt muligt andet materiale, fortæller en anden lærer i undersøgelsen.