Kirker inviterer til fællesspisning for at bekæmpe madspild

I september måned vil en række lokale kirker deltage i en landsdækkende indsats mod madspild og sult. Initiativet, der falder sammen med FN’s internationale madspildsdag i uge 39, har til formål at reducere madspild og samle penge ind til at bekæmpe sult i verdens fattigste lande.

Pressefoto: Folkekirkens Nødhjælp

På globalt plan går en tredjedel af al produceret mad til spilde, samtidig med at over 800 millioner mennesker lider af sult. For at sætte fokus på denne problematik opfordrer Folkekirkens Nødhjælp lokale kirker til at arrangere fællesspisninger i uge 39, hvor overskudsmad anvendes til at lave fællesmåltider for lokalsamfundet.

Annemette Hauschildt, menighedsrådsformand i Jerne Kirke, som har været arrangør af fællesspisningen mod madspild de seneste tre år, udtaler til Folkekirkens Nødhjælp:

- Vi er tossede med fællesspisning mod madspild. Og det er vigtigt for os at være med hvert år! Vi ønsker at tage et ansvar for miljø og klima, og fordi vi virkelig mener, at Folkekirkens Nødhjælp gør et vigtigt arbejde ude i verden, som vi gerne vil støtte op om.

Kirker, der vælger at deltage, kan få tilsendt materialer til at afholde fællesspisningerne. Det inkluderer også aktiviteter, der sætter fokus på madspild i et globalt perspektiv. Arrangementerne giver samtidig mulighed for at samle ind til nødhjælp og støtte til dem, der har mest brug for det.

Mere information og tilmelding til initiativet findes på nødhjælp.dk/modmadspild.

5 grunde til at arrangere fællesspisning

1. Du gør noget godt for klimaet
  2. Det er hyggeligt at spise sammen med andre
  3. Du modtager gratis plakater, spil mm.
  4. Du sparer penge og får inspiration til at bruge dine madrester
  5. Du er med til at bekæmpe sult ude i verden