Biskop til Folketinget: Husk håbet

Klimakrisen tager pippet fra os, hvis vi ikke har håb, siger biskop Peter Birch, som prædiker ved Folketingets åbningsgudstjeneste.

Portræt af biskop Peter Birch i præstekjole

Peter Birch, biskop i Helsingør Stift og formand for Folkekirkens Grønne Omstilling prædiker ved Folketingets åbningsgudstjeneste. Foto: Miklos Szabo

Asger Jørgensen

Når folketingsåret begynder tirsdag, går politikerne ind på Christiansborg med budskabet om, at vores handlinger i svære tider med klimakriser nytter noget.

Det håber Peter Birch, biskop over Helsingør stift, i hvert fald. Han er prædikant til årets gudstjeneste i Christiansborgs slotskirke i anledning af Folketingets åbning og vil netop slå et slag for håbet i sin prædiken.

-Jeg har prøvet at lave en prædiken, der skal opmuntre politikerne til at tro på, at det vi gør, er værd at gøre. At livet er det værd. For det er vigtige temaer, politikerne arbejder med i disse år, med klimakrisen, der kan tage pippet fra os, hvis ikke der er håb, siger han.

Derfor har han valgt håbefulde bibeltekster til gudstjenesten. Salme 8 fra det Gamle Testamente handler om, at Gud altid husker mennesket, selv om det er lille og virker ubetydeligt i det uendelige univers. I Bjergprædikenen fra Matthæusevangeliet siger Jesus til tilhørerne, at de er 'Verdens Lys' og minder om, at deres gode gerninger skal skinne for andre mennesker.

- De minder os begge om menneskets forbundethed med skaberværket og tilskynder os til at tage vare på det. Folketingsmedlemmerne har opgaven med at træffe politiske valg på vegne af os alle sammen i vanskelige tider og teksterne tilskynder til handling, siger Peter Birch.

Håbsbudskabet og påmindelsen om, at folketingsmedlemmerne handler på vegne af hele landet viser sig også i biskop Peter Birchs salmevalg. Gudstjenestens første salme bliver derfor 'Den mørke nat forgangen er'.

- Omkvædet lyder ”Gud give os lykke og gode råd, sin nådes lys os tilsende!,” og det er jo en smuk bøn for alle, der skal træffe vigtige beslutninger, siger Peter Birch.

Gudstjenesten transmitteres direkte  fra kl. 9.55 på DR P1

Du kan læse prædikenen fra åbningsgudstjenesten her.

Salmer til åbningsgudstjenesten:

Den mørke nat forgangen er, Hans Christensen Stehn