Fortsæt til hovedindholdet
24. marts 2014

6 ud af 10 kirker bruger folkekirkens logo

64 pct. af alle sogne bruger folkekirkens fælles logo. Det viser en ny landsdækkende spørgeskemaundersøgelse. Kirkerne bruger logoet på blandt andet hjemmesider, facebook og materialer fra kirken som eksempelvis kirkeblade og plakater.

Mere end halvdelen af alle sogne i Danmark har deltaget i undersøgelsen, som er udført af folkekirken.dk. Og mens 64 pct. af sognene bruger logoet, som blev lanceret for godt et år siden, så viser undersøgelsen også, at 21 pct. af sognene stadig mangler at tage stilling til om de vil bruge folkekirkens logo. 5 pct. af sognene svarer, at de forventer at bruge logoet i fremtiden, og 4 pct. har besluttet, at de ikke vil bruge logoet.

Biskop Karsten Nissen glæder sig over resultatet.

- Undersøgelsen bygger på svar fra over halvdelen af samtlige sogne, og den giver derfor et godt grundlag for at vurdere brugen af folkekirkens nye logo. Det er glædeligt, at 64 pct. bruger logoet, og samtidig hæfter jeg mig ved at mange sogne enten overvejer at tage logoet i brug eller endnu ikke har taget stilling. Det betyder, at tallet på de sogne, der benytter logoet, med stor sandsynlighed bliver større, fortæller han og tilføjer:

- De, der udråbte logoet som en fiasko fordi det ikke blev brugt, var tilsyneladende for tidligt ude. Beslutningen om brug af det nye logo tages lokalt, i det enkelte sogn. Derfor tager beslutningsprocessen tid.

Sådan bruger kirkerne logoet

Kristeligt Dagblad udførte i september en stikprøve, hvor avisen undersøgte 40 kirkers hjemmesider og kirkeblade og på den baggrund konkluderede, at kun 10 pct. af sognene bruger folkekirkens fælles logo.

Men den nye spørgeskemaundersøgelse viser med deltagelse af 1130 sogne, at det fælles logo bliver brugt af langt flere kirker og på mange forskellige måder. Ud af de 64 pct. som bruger folkekirkens logo, har 56 pct. af sognene valgt at bruge logoet på kirkens hjemmeside, 16 pct. bruger det på facebook,  60 pct. bruger det i kirkebladet og 69 pct. bruger det på trykt materiale som eksempelvis visitkort, plakater eller postkort.

Derudover bliver logoet brugt i blandt andet nyhedsbreve, som email-signatur eller i avisannoncer og dertil på en række mere anderledes og kreative måder: Eksempelvis er folkekirkens fælles logo blevet broderet som bryllupstæppe i Grenaa kirke, printet på salmebøgerne i Bryndum og V. Nebel kirker og lagt i brosten foran Mosede kirke.

På facebook har folkekirken.dk samlet et fotoalbum med en række billeder af de mange forskellige måder, som folkekirkens fælles logo bliver brugt på. Du kan se det og selv sende flere billeder her.

Fakta

  • Undersøgelsen er udført via elektronisk spørgeskema, som er sendt til alle sogne i Danmark d. 10. dec. 2013. 1130 sogne har deltaget i undersøgelsen, som derfor har en svarprocent på 51,8 pct. Undersøgelsen er udført af folkekirken.dk.
  • Undersøgelsen viser, at 64 procent af sognene bruger folkekirkens logo. 5 pct. forventer at gøre det i fremtiden, 21 procent har endnu ikke taget stilling til om de vil bruge det og 4 procent ønsker ikke at bruge folkekirkens logo.
  • Blandt de sogne, som bruger folkekirkens logo, anvendes logoet sådan: 56 pct. bruger det på hjemmesiden, 16 pct. på facebook, 60 pct. i kirkebladet og 69 pct. bruger logoet på trykt materiale.

Af Louise Haunstrup