Næstekaffe
Peter Sommer: Tvivl

At turde tvivle

Musiker Peter Sommer har brugt meget af sit liv på at tvivle rundt. Han taler med præsten Vibeke Houmøller om at turde leve der, hvor tvivlen og ubehaget råder.

Peter Sommer

Peter Sommer er 44 år og bor i København. Han er en prisbelønnet dansk musiker. I 2017 modtog han Folkekirkens Musikpris for sangen ’Skønne spildte kræfter’.

Peter Sommer blev ramt af lammelse i den ene side som barn og har siden levet med dobbeltheden og tvivlen i alt. I kærligheden, karrieren og troen. Han taler med sognepræst Vibeke Houmøller, som har mødt tvivlen fra en anden side. Hun voksede op i en missionærfamilie og et miljø med mange absolutte sandheder.

De to drikker en kop næstekaffe og taler om at være i tvivl, - ikke om valget af den næste Netflixserie, men om livet generelt. Og om at turde være der, hvor tvivl og ubehag råder.

Den uperfekte lykkerus

Peter Sommer lærte allerede sin kone at kende tilbage i gymnasietiden. Men efter studenterhuen blev sat på hovedet, fandt de forskellige partnere og fik børn med dem.

For nogle år siden mødte de hinanden igen, og nu er de blevet gift. Musikeren tror ikke på, at det perfekte forhold findes:

- Det er nærmest den største åbenbaring at komme hen til den konklusion, at det perfekte forhold ikke findes. Hvis man kan kigge på sin samlever og acceptere det sammen, så er det jo nærmest en lykkerus, siger Peter til præsten Vibeke Houmøller.

Lyt til afsnittet ovenfor, eller download og tag det med dig.

Fakta om 'Næstekaffe':

• 'Næstekaffe' er en podcastserie om håbet, om kærligheden, angsten og glæden, om sorgen og døden, men mest af alt om livet. Lyt med, når præsten byder en, du kender, på en kop helt almindelig filterkaffe og en samtale uden filter.
  • Find 'Næstekaffe' der, hvor du henter podcasts og her på folkekirken.dk/naestekaffe