Fortsæt til hovedindholdet
21. maj 2015

Ministre: Skolereform skal ikke stå i vejen for konfirmandforberedelse

Skolereformen skal ikke stå i vejen for, at konfirmandundervisningen kan planlægges i almindelig skoletid, mener undervisnings- og kirkeministeren. 

Konfirmander og præst

Skolereformen skal ikke stå i vejen for, at konfirmandundervisningen kan planlægges i almindelig skoletid, mener undervisnings- og kirkeministeren. 

Af Sara From Lyng

Der skal fortsat findes tid til konfirmandundervisning inden for almindelig skoletid og udfordringer med at planlægge det skal løses lokalt. Sådan lyder undervisnings- og kirkeministerens svar på kritik af skolereformens betydning for konfirmandundervisningen.

Skolereformen har gjort det svært at planlægge konfirmandundervisning, mener flere præster. Nu svarer kirkeminister Marianne Jelved, R og undervisningsminister Christine Antorini, S på kritikken i et brev til landets kommunalbestyrelser, biskopper, provster og præster. 

Spred de gode eksempler

Konfirmandundervisningen kan sagtens passes ind i skemaet efter skolereformen, hvis man planlægger ordentligt, skriver de. Sammen med brevet giver de 16 eksempler på modeller, som bliver brugt forskellige steder i landet. 

-  Det drejer sig om at få spredt de gode eksempler, for selvom der er udtrykkelige regler for både skoleundervisning og konfirmationsforberedelse, så er det langtfra en umulig kabale, skriver Marianne Jelved på kirkeministeriets hjemmeside.

Reformen har givet problemer

Den kirkelige kritik af skolereformen har påpeget, at det har vist sig svært for folkeskolerne at finde tid til konfirmandundervisning i et presset skoleskema fra 8-16. Derfor er den på flere skoler flyttet fra morgenstunden til sene eftermiddagstimer. Nogle steder er det ikke lykkedes at finde plads i skoletiden mellem kl. 8 og 16. 

Flere præster og biskopper har kritiseret forholdene, og biskop over Viborg Stift Henrik Stubkjær har tidligere i Kristeligt Dagblad argumenteret for, at loven burde ændres:

- Vi oplever i stigende grad problemer i det lokale samarbejde mellem skoleledere og præster i forhold til placeringen af konfirmandundervisningen. Det er ikke en konflikt mellem skole og kirke. Men det er en ny skolereform, som mangler den smule fleksibilitet, som kunne løse de massive problemer vi oplever lige nu, for både konfirmander, forældre, skoleledere, præster.